technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 76 × 130 cm
opis: Józef Brandt uważany jest za jednego z najwybitniejszych polskich batalistów. Artysta, podobnie jak Henryk Sienkiewicz w swych powieściach, sięgał do historii narodowej XVII wieku, ukazując walki Polaków z Tatarami czy Kozakami, wykorzystując przy tym swoją znajomość Orientu i imponującą kolekcję wschodnich rekwizytów. Było to swoiste malarstwo „ku pokrzepieniu serc”, tak ważne w okresie utraconej niepodległości. Prezentowany tu obraz nie przedstawia żadnego konkretnego wydarzenia historycznego. Jest pełnym dynamizmu i egzotyki popisem wirtuozerii malarskiej Brandta, odtwarzającego ze znawstwem i fotograficzną precyzją detale strojów, broni i uprzęży, zwłaszcza tych należących do wojsk tureckich.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 76 × 130 cm
opis: Józef Brandt uważany jest za jednego z najwybitniejszych polskich batalistów. Artysta, podobnie jak Henryk Sienkiewicz w swych powieściach, sięgał do historii narodowej XVII wieku, ukazując walki Polaków z Tatarami czy Kozakami, wykorzystując przy tym swoją znajomość Orientu i imponującą kolekcję wschodnich rekwizytów. Było to swoiste malarstwo „ku pokrzepieniu serc”, tak ważne w okresie utraconej niepodległości. Prezentowany tu obraz nie przedstawia żadnego konkretnego wydarzenia historycznego. Jest pełnym dynamizmu i egzotyki popisem wirtuozerii malarskiej Brandta, odtwarzającego ze znawstwem i fotograficzną precyzją detale strojów, broni i uprzęży, zwłaszcza tych należących do wojsk tureckich.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>