technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 37 × 60 cm
opis: Gatunek pejzażowy zdominował twórczość Zygmunta Sidorowicza po jego przyjeździe do Monachium w roku 1871. Pod wpływem malarzy monachijskich nawiązywał do twórczości francuskich barbizończyków, przejął również formułę krajobrazu „stimmungowego”.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 37 × 60 cm
opis: Gatunek pejzażowy zdominował twórczość Zygmunta Sidorowicza po jego przyjeździe do Monachium w roku 1871. Pod wpływem malarzy monachijskich nawiązywał do twórczości francuskich barbizończyków, przejął również formułę krajobrazu „stimmungowego”.
Pejzaż z mostem prezentuje charakterystyczny dla twórczości Sidorowicza równinny krajobraz z motywem chat położonych nad strumieniem. Kompozycje te artysta uzupełniał najczęściej rodzajowym sztafażem. Wspólną cechę omawianych pejzaży stanowił wybór jesiennej pory roku oraz pory dnia: nocnej lub przedwieczornej. Łączyła je również ciemna, zawężona kolorystyka, sprowadzona do dominującego tonu, oraz technika miękko kładzionej farby w delikatnych zestawieniach o dużym zróżnicowaniu walorowym. Dzięki temu wyrafinowanemu sposobowi malowania prosty, niewyróżniający się motyw zyskiwał subtelny nastrój, pozwalający widzowi na duchowe zespolenie się z wyciszoną, senną naturą.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>