technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 20 × 33 cm
opis: W latach osiemdziesiątych XIX wieku Gerson powrócił do malarstwa pejzażowego. Szczególnym upodobaniem darzył okolice górskie i był jednym z pierwszych polskich artystów, którzy malowali pejzaże tatrzańskie. Jego późne krajobrazy, cechujące się analitycznym, pozbawionym idealizacji sposobem podejścia do natury, powstawały na podstawie studiów plenerowych, nie dziwi więc, że odznaczają się wiernością malarskiego opisu. Latem roku 1884, w czasie kuracji w Krynicy, Gerson stworzył kilka dzieł przedstawiających motywy pienińskie uchwycone o różnych porach dnia oraz w rozmaitych warunkach atmosferycznych. Pogoda w Pieninach ukazuje górskie szczyty widziane znad brzegu Dunajca. Swoboda w operowaniu pędzlem przywodzi na myśl szkic wykonany bezpośrednio w plenerze. Artysta starał się oddać zmienne warunki atmosferyczne, utrwalić ulotne wrażenie. Opracowana w syntetyczny sposób kompozycja odznacza się stonowaną paletą barw, a kameralny format oraz pozbawiony dążenia do efektowności sposób ujęcia sprawiają, iż pienińska natura zyskuje w tym pejzażu surowe, pełne autentyzmu piękno.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 20 × 33 cm
opis: W latach osiemdziesiątych XIX wieku Gerson powrócił do malarstwa pejzażowego. Szczególnym upodobaniem darzył okolice górskie i był jednym z pierwszych polskich artystów, którzy malowali pejzaże tatrzańskie. Jego późne krajobrazy, cechujące się analitycznym, pozbawionym idealizacji sposobem podejścia do natury, powstawały na podstawie studiów plenerowych, nie dziwi więc, że odznaczają się wiernością malarskiego opisu. Latem roku 1884, w czasie kuracji w Krynicy, Gerson stworzył kilka dzieł przedstawiających motywy pienińskie uchwycone o różnych porach dnia oraz w rozmaitych warunkach atmosferycznych. Pogoda w Pieninach ukazuje górskie szczyty widziane znad brzegu Dunajca. Swoboda w operowaniu pędzlem przywodzi na myśl szkic wykonany bezpośrednio w plenerze. Artysta starał się oddać zmienne warunki atmosferyczne, utrwalić ulotne wrażenie. Opracowana w syntetyczny sposób kompozycja odznacza się stonowaną paletą barw, a kameralny format oraz pozbawiony dążenia do efektowności sposób ujęcia sprawiają, iż pienińska natura zyskuje w tym pejzażu surowe, pełne autentyzmu piękno.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>