technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 32 × 45 cm
opis: Henryk Pillati należał do najważniejszych przedstawicieli nurtu realizmu społecznego w malarstwie polskim. Przez niemal całe swe twórcze życie był związany ze środowiskiem warszawskim. Zgodnie z postulatami realizmu, nakazującymi artystom uwiecznianie współczesności, tworzył sceny rodzajowe z życia drobnomieszczaństwa oraz miejskiego, rzadziej wiejskiego proletariatu. Obok barwnych, tchnących pogodnym nastrojem przedstawień jarmarków, zabaw i odpustów ukazywał wydarzenia z życia najuboższych: pożary i ucieczki, żebraków oraz przedstawicieli najgorzej opłacanych zawodów. Obraz Ucieczka, pod względem formy nawiązujący do dzieł holenderskich małych mistrzów, ukazuje pogorzelców opuszczających swoje spalone domostwo. Próba realistycznego oddania tragicznego wydarzenia łączy się z elementami anegdoty, a elementem podkreślającym dramatyzm przedstawienia jest posępny pejzaż. Stonowaną kolorystykę, utrzymaną w zimnych odcieniach szarości, beżu i błękitu, ożywiają czerwone akcenty ubrań ludzi i uprzęży konia.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 32 × 45 cm
opis: Henryk Pillati należał do najważniejszych przedstawicieli nurtu realizmu społecznego w malarstwie polskim. Przez niemal całe swe twórcze życie był związany ze środowiskiem warszawskim. Zgodnie z postulatami realizmu, nakazującymi artystom uwiecznianie współczesności, tworzył sceny rodzajowe z życia drobnomieszczaństwa oraz miejskiego, rzadziej wiejskiego proletariatu. Obok barwnych, tchnących pogodnym nastrojem przedstawień jarmarków, zabaw i odpustów ukazywał wydarzenia z życia najuboższych: pożary i ucieczki, żebraków oraz przedstawicieli najgorzej opłacanych zawodów. Obraz Ucieczka, pod względem formy nawiązujący do dzieł holenderskich małych mistrzów, ukazuje pogorzelców opuszczających swoje spalone domostwo. Próba realistycznego oddania tragicznego wydarzenia łączy się z elementami anegdoty, a elementem podkreślającym dramatyzm przedstawienia jest posępny pejzaż. Stonowaną kolorystykę, utrzymaną w zimnych odcieniach szarości, beżu i błękitu, ożywiają czerwone akcenty ubrań ludzi i uprzęży konia.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>