technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 34 × 26 cm
opis: Obrazom Kotsisa o tematyce chłopskiej krytycy zarzucali często trywialność, zżymając się na „gorszący”, gdyż pozbawiony idealizacji, realizm dzieł. Nie podobała się również szkicowa technika jego prac, którym wytykano niestaranność wykończenia. Kotsis głęboko przeżywał te zarzuty, toteż wiele obrazów stworzył wyłącznie na własne potrzeby. Wnętrze izby wolne jest od odnoszących się do ubóstwa ludu, krytycznych treści. Pozbawiony anegdoty motyw – dziewczyna wspinająca się na drabinę – został całkowicie podporządkowany zaprzątającym uwagę Kotsisa efektom luministycznym: kontrastom światła i cienia oraz zmianom, jakim pod wpływem takiego oświetlenia ulegają barwy lokalne. Swobodna i szkicowa, pełna lekkości technika operowania pędzlem łączy się tu z subtelną, zawężoną kolorystyką. Światło tworzące ciepłą plamę przy wejściu do chaty zostało skontrastowane z mrokiem ubogiego wnętrza oraz strojem dziewczyny: szarawobiałą koszulą oraz zimnoniebieską barwą spódnicy. Uwagę przykuwa charakterystyczny dla wielu dzieł Kotsisa modelunek, polegający na zacieraniu konturów poszczególnych przedmiotów i miękkim wtapianiu ich w otoczenie.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 34 × 26 cm
opis: Obrazom Kotsisa o tematyce chłopskiej krytycy zarzucali często trywialność, zżymając się na „gorszący”, gdyż pozbawiony idealizacji, realizm dzieł. Nie podobała się również szkicowa technika jego prac, którym wytykano niestaranność wykończenia. Kotsis głęboko przeżywał te zarzuty, toteż wiele obrazów stworzył wyłącznie na własne potrzeby. Wnętrze izby wolne jest od odnoszących się do ubóstwa ludu, krytycznych treści. Pozbawiony anegdoty motyw – dziewczyna wspinająca się na drabinę – został całkowicie podporządkowany zaprzątającym uwagę Kotsisa efektom luministycznym: kontrastom światła i cienia oraz zmianom, jakim pod wpływem takiego oświetlenia ulegają barwy lokalne. Swobodna i szkicowa, pełna lekkości technika operowania pędzlem łączy się tu z subtelną, zawężoną kolorystyką. Światło tworzące ciepłą plamę przy wejściu do chaty zostało skontrastowane z mrokiem ubogiego wnętrza oraz strojem dziewczyny: szarawobiałą koszulą oraz zimnoniebieską barwą spódnicy. Uwagę przykuwa charakterystyczny dla wielu dzieł Kotsisa modelunek, polegający na zacieraniu konturów poszczególnych przedmiotów i miękkim wtapianiu ich w otoczenie.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>