technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 37 × 52,8 cm
opis: Wśród pejzaży Kotsisa wyróżniają się dzieła o realistycznym, pozbawionym anegdoty i sentymentalizmu podejściu do natury. Należący do tej grupy obraz Łacha piasku charakteryzuje się niecodziennym sposobem kompozycji, dalekim od akademickich konwencji. Syntetyczny, powstały zapewne w oparciu o szkice z natury krajobraz przedstawia ujętą z niskiego punktu widzenia skarpę, której grzbietem ciągną się wiejskie zabudowania. Właściwym bohaterem dzieła zdaje się to właśnie piaszczyste zbocze. Jego subtelny, beżowo-szaro-oliwkowy koloryt koresponduje z wyblakłym błękitem zasnutego chmurami nieba. Wkomponowany w tę przestrzeń, niemal niewidoczny sztafaż – dwie miniaturowe postaci kobiet – stanowi mało znaczący element. Zawężoną tonację barwną ożywiają rdzawoczerwone akcenty: dach domu oraz czerwona chustka chłopki.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 37 × 52,8 cm
opis: Wśród pejzaży Kotsisa wyróżniają się dzieła o realistycznym, pozbawionym anegdoty i sentymentalizmu podejściu do natury. Należący do tej grupy obraz Łacha piasku charakteryzuje się niecodziennym sposobem kompozycji, dalekim od akademickich konwencji. Syntetyczny, powstały zapewne w oparciu o szkice z natury krajobraz przedstawia ujętą z niskiego punktu widzenia skarpę, której grzbietem ciągną się wiejskie zabudowania. Właściwym bohaterem dzieła zdaje się to właśnie piaszczyste zbocze. Jego subtelny, beżowo-szaro-oliwkowy koloryt koresponduje z wyblakłym błękitem zasnutego chmurami nieba. Wkomponowany w tę przestrzeń, niemal niewidoczny sztafaż – dwie miniaturowe postaci kobiet – stanowi mało znaczący element. Zawężoną tonację barwną ożywiają rdzawoczerwone akcenty: dach domu oraz czerwona chustka chłopki.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>