technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 63 × 80 cm
opis: Podobnie jak inni przedstawiciele środowiska krakowskiego, Kotsis chętnie podejmował tematykę tatrzańską. Oprócz pejzaży czystych, wyróżniających się połączeniem realizmu z ulotnym nastrojem, artysta tworzył dzieła, w których krajobraz tatrzański uzupełniały sceny rodzajowe z życia górali. Przedstawienia te łączyły się często z treścią o wymowie krytycznej, wskazującej na nędzę ludu. Motyw góralskiego pogrzebu malował Kotsis co najmniej trzykrotnie. Omawiane dzieło ukazuje modlących się pod przydrożnym krzyżem górali towarzyszących konduktowi pogrzebowemu. Scena została wyobrażona pośród surowej, górskiej przyrody. Pewna sztywność i nienaturalność układu kompozycji w partii figuralnej, przypominająca modne w epoce tzw. żywe obrazy, kontrastuje ze swobodniej opracowaną partią pejzażową. Drobiazgowość w oddaniu regionalnych strojów stanowi odzwierciedlenie popularnych wśród dziewiętnastowiecznych artystów zainteresowań etnograficznych i krajoznawczych.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 63 × 80 cm
opis: Podobnie jak inni przedstawiciele środowiska krakowskiego, Kotsis chętnie podejmował tematykę tatrzańską. Oprócz pejzaży czystych, wyróżniających się połączeniem realizmu z ulotnym nastrojem, artysta tworzył dzieła, w których krajobraz tatrzański uzupełniały sceny rodzajowe z życia górali. Przedstawienia te łączyły się często z treścią o wymowie krytycznej, wskazującej na nędzę ludu. Motyw góralskiego pogrzebu malował Kotsis co najmniej trzykrotnie. Omawiane dzieło ukazuje modlących się pod przydrożnym krzyżem górali towarzyszących konduktowi pogrzebowemu. Scena została wyobrażona pośród surowej, górskiej przyrody. Pewna sztywność i nienaturalność układu kompozycji w partii figuralnej, przypominająca modne w epoce tzw. żywe obrazy, kontrastuje ze swobodniej opracowaną partią pejzażową. Drobiazgowość w oddaniu regionalnych strojów stanowi odzwierciedlenie popularnych wśród dziewiętnastowiecznych artystów zainteresowań etnograficznych i krajoznawczych.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>