wymiary: 76 × 118 cm
opis:
Malując Ofiarowanie kura, Władysław Łuszczkiewicz przedstawił temat ściśle związany z historią i legendą Krakowa – przekazanie krakowskiemu Bractwu Kurkowemu srebrnego Kura przez króla Zygmunta Augusta wraz z zatwierdzeniem dawnych przywilejów w 1565 roku. Bractwo było miejską organizacją paramilitarną powoływaną do obrony Krakowa w razie nieprzyjacielskiego ataku. Mieszczanie sprawdzali swą sprawność strzelecką na corocznych zawodach, w czasie których trafiano do tarczy w formie wielkiego koguta, czyli kura. Od niego pochodzi nazwa i godło honorowe bractwa. Srebrny Kur, wykonany rzeczywiście w XVI wieku i dekorowany szlachetnymi kamieniami, przechowywany jest do dziś jako najcenniejszy przedmiot krakowskiego Bractwa, największe i najokazalsze spośród światowych godło bractw strzeleckich.
Barbara Ciciora
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Wokół akademii >>>