technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 53,5 x 59,5 cm
opis: Aleksander Kotsis należał do przedstawicieli dziewiętnastowiecznego krakowskiego środowiska artystycznego. Uprawiał malarstwo pejzażowe i rodzajowe, tworzył również portrety. Wśród współczesnych uchodził za malarza ludu – uwieczniał pędzlem dole i niedole podkrakowskich chłopów oraz tatrzańskich górali. W wielu dziełach Kotsisa o chłopskiej tematyce realizm przedstawienia łączy się z nieco melancholijną nastrojowością, szkicową, swobodną techniką operowania pędzlem oraz ciepłą, zawężoną gamą barwną. Namalowany tuż przed wybuchem powstania styczniowego Kosiarz przedstawia zwróconego tyłem do widza, odzianego w sukmanę chłopa z kosą na ramieniu, stojącego na skraju wzniesienia i wpatrzonego w widniejący na horyzoncie kopiec Kościuszki. Tematyka obrazu przypomina o udziale polskiego ludu w narodowych zrywach niepodległościowych. Kosa, pamiętna z insurekcji kościuszkowskiej jako broń skuteczna w chłopskich rękach, w zestawieniu z ozłoconą blaskiem zachodzącego słońca mogiłą Naczelnika, a także wyciszony, modlitewny nastrój, w istotny sposób współtworzony przez subtelnie opracowany pejzaż, stanowią o patriotycznej wymowie dzieła.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 53,5 x 59,5 cm
opis: Aleksander Kotsis należał do przedstawicieli dziewiętnastowiecznego krakowskiego środowiska artystycznego. Uprawiał malarstwo pejzażowe i rodzajowe, tworzył również portrety. Wśród współczesnych uchodził za malarza ludu – uwieczniał pędzlem dole i niedole podkrakowskich chłopów oraz tatrzańskich górali. W wielu dziełach Kotsisa o chłopskiej tematyce realizm przedstawienia łączy się z nieco melancholijną nastrojowością, szkicową, swobodną techniką operowania pędzlem oraz ciepłą, zawężoną gamą barwną. Namalowany tuż przed wybuchem powstania styczniowego Kosiarz przedstawia zwróconego tyłem do widza, odzianego w sukmanę chłopa z kosą na ramieniu, stojącego na skraju wzniesienia i wpatrzonego w widniejący na horyzoncie kopiec Kościuszki. Tematyka obrazu przypomina o udziale polskiego ludu w narodowych zrywach niepodległościowych. Kosa, pamiętna z insurekcji kościuszkowskiej jako broń skuteczna w chłopskich rękach, w zestawieniu z ozłoconą blaskiem zachodzącego słońca mogiłą Naczelnika, a także wyciszony, modlitewny nastrój, w istotny sposób współtworzony przez subtelnie opracowany pejzaż, stanowią o patriotycznej wymowie dzieła.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>