technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 178 x 139 cm
opis: Portret generała Henryka Dembińskiego, weterana wojen napoleońskich, wybitnego dowódcy i stratega w powstaniu listopadowym, Rodakowski przygotował specjalnie na doroczny Salon paryski w 1852 roku. Przez swe zabiegi polityczne i wojskowe Dembiński znany dobrze dyplomacji francuskiej i międzynarodowej był idealną postacią dla przypomnienia światu o utraconej przez Polskę niepodległości. Obraz powstał nie bez inspiracji francuskim historycznym malarstwem portretowym. Artysta ukazał zamyślonego generała siedzącego w namiocie sztabowym, z widoczną w dali sceną bitwy. Niektórzy widzieli w nim wcielenie romantycznego toposu „przegranego wodza”. Dzieło zawiera wybitne walory artystyczne. Rodakowski wpisał pierwszy plan z postacią bohatera w klasyczny kształt równoramiennego trójkąta. Szlachetna, ciemna tonacja płótna składa się ze zniuansowanych odcieni czerni, brązów, głębokiej czerwieni i akcentów ochry. Światło opisując sylwetkę bohatera najsilniej wydobywa jego twarz – realistycznie, psychologicznie pogłębiony wizerunek generała.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 178 x 139 cm
opis: Portret generała Henryka Dembińskiego, weterana wojen napoleońskich, wybitnego dowódcy i stratega w powstaniu listopadowym, Rodakowski przygotował specjalnie na doroczny Salon paryski w 1852 roku. Przez swe zabiegi polityczne i wojskowe Dembiński znany dobrze dyplomacji francuskiej i międzynarodowej był idealną postacią dla przypomnienia światu o utraconej przez Polskę niepodległości. Obraz powstał nie bez inspiracji francuskim historycznym malarstwem portretowym. Artysta ukazał zamyślonego generała siedzącego w namiocie sztabowym, z widoczną w dali sceną bitwy. Niektórzy widzieli w nim wcielenie romantycznego toposu „przegranego wodza”. Dzieło zawiera wybitne walory artystyczne. Rodakowski wpisał pierwszy plan z postacią bohatera w klasyczny kształt równoramiennego trójkąta. Szlachetna, ciemna tonacja płótna składa się ze zniuansowanych odcieni czerni, brązów, głębokiej czerwieni i akcentów ochry. Światło opisując sylwetkę bohatera najsilniej wydobywa jego twarz – realistycznie, psychologicznie pogłębiony wizerunek generała.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>