technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 53 x 40,5 cm
opis: Podczas pobytu w Paryżu w latach 1832–1835 Michałowski zetknął się twórczością nieżyjącego już wówczas genialnego malarza francuskiego romantyzmu Théodore’a Géricault (1791–1824), autora płócien charakteryzujących się niezwykłym dynamizmem formy, dramaturgią światłocienia, bogatym kolorytem i zazwyczaj wielkim ładunkiem emocjonalnym. Bez tej lekcji nie powstałyby tak znakomite prace, jak np. Przejazd artylerii przez rzekę i liczne inne.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 53 x 40,5 cm
opis: Podczas pobytu w Paryżu w latach 1832–1835 Michałowski zetknął się twórczością nieżyjącego już wówczas genialnego malarza francuskiego romantyzmu Théodore’a Géricault (1791–1824), autora płócien charakteryzujących się niezwykłym dynamizmem formy, dramaturgią światłocienia, bogatym kolorytem i zazwyczaj wielkim ładunkiem emocjonalnym. Bez tej lekcji nie powstałyby tak znakomite prace, jak np. Przejazd artylerii przez rzekę i liczne inne.
W kręgu tych fascynacji sytuuje się też Strzelec konny gwardii napoleońskiej. Obraz, malowany pewnymi, szerokimi pociągnięciami pędzla, przedstawia pełnego bitewnego zapału jeźdźca w mundurze szaserów, z charakterystyczną futrzaną czapą zwaną bermycą, na poderwanym do skoku koniu i z szablą wzniesioną do cięcia. Tuż obok głowy konia, na tle nieba, widnieje z lekka tylko zamalowany drugi koński łeb, ujęty w profilu. To pozostałość wprowadzonej przez autora szybkiej korekty ustawienia głowy konia w celu wzmocnienia ekspresji sylwetki zwierzęcia i mocniejszego związania go pod względem kompozycji i dynamiki ruchu z postacią jeźdźca.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>