technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 74 x 58 cm
opis: Gdy Józef Pitschmann przybył do Polski w roku 1788, starał się o pracę malarza w kręgach dworskich. Jednak jego sposób malowania – zbyt realistyczny, pozbawiony idealizacji, upiększania modeli albo ukazywania rekwizytów, które by mogły dodać splendoru portretowanym – nie znalazła w Warszawie uznania. W roku 1794 wyjechał do Lwowa, gdzie tamtejsza arystokracja, nie rozpieszczana przez lokalnych malarzy o ograniczonych umiejętnościach, szybko zaakceptowała dość surową sztukę Pitschmanna. Artysta wkrótce stał się najpopularniejszym i najwybitniejszym portrecistą mieszkańców Lwowa i Galicji.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>
wymiary: 74 x 58 cm
opis: Gdy Józef Pitschmann przybył do Polski w roku 1788, starał się o pracę malarza w kręgach dworskich. Jednak jego sposób malowania – zbyt realistyczny, pozbawiony idealizacji, upiększania modeli albo ukazywania rekwizytów, które by mogły dodać splendoru portretowanym – nie znalazła w Warszawie uznania. W roku 1794 wyjechał do Lwowa, gdzie tamtejsza arystokracja, nie rozpieszczana przez lokalnych malarzy o ograniczonych umiejętnościach, szybko zaakceptowała dość surową sztukę Pitschmanna. Artysta wkrótce stał się najpopularniejszym i najwybitniejszym portrecistą mieszkańców Lwowa i Galicji.
Tarnowscy należeli do typowych klientów Pitschmanna. W drugiej połowie XVIII wieku Rafał Amor Tarnowski był chorążym halickim, generałem-majorem wojsk koronnych, marszałkiem konfederacji barskiej. Pełnił zatem ważne funkcje państwowe, biorąc udział w doniosłych wydarzeniach politycznych w Polsce. Po wycofaniu się z życia politycznego zapragnął, by po nim i jego żonie pozostały wizerunki stworzone przez artystę bywałego na stołecznych dworach, który nie tylko potrafił przedstawić modela z talentem, ale też wiernie oddać jego wygląd i rysy twarzy.
Barbara Ciciora
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>