technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 86,8 cm 113 cm
opis: Obraz namalowany przez Jana Bogumiła Plerscha nie jest typowy dla œuvre tego artysty, który na dworze króla Stanisława Augusta zasłynął przede wszystkim jako freskant – dekorator sal w pałacach królewskich – oraz twórca dekoracji teatralnych i malowideł okazjonalnych. Tematyką historyczną i batalistyczną zajmował się niezwykle rzadko, malując np. sceny z insurekcji kościuszkowskiej.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>
wymiary: 86,8 cm 113 cm
opis: Obraz namalowany przez Jana Bogumiła Plerscha nie jest typowy dla œuvre tego artysty, który na dworze króla Stanisława Augusta zasłynął przede wszystkim jako freskant – dekorator sal w pałacach królewskich – oraz twórca dekoracji teatralnych i malowideł okazjonalnych. Tematyką historyczną i batalistyczną zajmował się niezwykle rzadko, malując np. sceny z insurekcji kościuszkowskiej.
Scena batalistyczna powstała pod wpływem malarstwa francuskiego, głównie epizodów wojennych tworzonych przez Francesco Giuseppe Casanovę, włoskiego artystę działającego we Francji, którego obrazy były popularne w XVIII wieku, a sława sięgała aż po Petersburg, skąd do jego pracowni napływali uczniowie. Plersch, mimo iż nie studiował we Francji, dobrze znał tamtejsze malarstwo. Obraz skomponował w sposób charakterystyczny dla Casanovy i użył motywów malarskich typowych dla tego artysty. Główną grupę na bliskim planie, wokół której rozgrywa się akcja, tworzą jezdni. Jeden z nich zwykle dosiada konia o jasnej maści. Tło stanowi otwarty, daleki krajobraz ze skłębionymi chmurami. Ciekawostką jest to, iż w przeciwieństwie do Casanovy, Plersch – mimo znacznej dynamiki obrazu – nie przedstawił walki, ale przemarsz wojsk.
Barbara Ciciora
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>