technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 95 x 148 cm
opis: Rozegrana w 1673 roku bitwa pod Chocimiem należała do najsłynniejszych w historii Polski. Hetman wielki koronny Jan Sobieski, przyszły król, rozgromił w niej armię turecką. Zwycięstwo udało się osiągnąć dzięki fortelowi Sobieskiego i zaskoczeniu przeciwnika. Hetman stanął pod umocnieniami wroga 10 listopada, ale nie zaatakował od razu. Wraz z żołnierzami czuwał całą noc, zmuszając Turków do pozostawania na wałach i oczekiwania uderzenia. Ci znacznie gorzej od Polaków znieśli zimno i nad ranem część z nich poszła do namiotów ogrzać się i posilić. Wtedy Sobieski zaatakował, wzbudzając panikę w obozie wroga.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>
wymiary: 95 x 148 cm
opis: Rozegrana w 1673 roku bitwa pod Chocimiem należała do najsłynniejszych w historii Polski. Hetman wielki koronny Jan Sobieski, przyszły król, rozgromił w niej armię turecką. Zwycięstwo udało się osiągnąć dzięki fortelowi Sobieskiego i zaskoczeniu przeciwnika. Hetman stanął pod umocnieniami wroga 10 listopada, ale nie zaatakował od razu. Wraz z żołnierzami czuwał całą noc, zmuszając Turków do pozostawania na wałach i oczekiwania uderzenia. Ci znacznie gorzej od Polaków znieśli zimno i nad ranem część z nich poszła do namiotów ogrzać się i posilić. Wtedy Sobieski zaatakował, wzbudzając panikę w obozie wroga.
Franciszek Smuglewicz przedstawił szturm polskich wojsk, być może moment, gdy część uciekających Turków zaatakowała poczet Sobieskiego, a stojący nieopodal husarze pospieszyli z pomocą hetmanowi. Jest to jednak wizja dość swobodnie traktująca historyczne fakty, uzbrojenie i rekwizyty. Pod koniec XVIII wieku wiedza historyczna nie była jeszcze rozwinięta, a zarówno artyści, jak i widzowie nie oczekiwali, że wydarzenie zostanie ukazane w takim kształcie, w jakim istotnie miało miejsce, lecz tak, by obraz uwzględniał zasady stosowności (decorum), czyli przedstawienia wydarzenia historycznego w sposób „właściwy”, odpowiedni dla ustalonej konwencji malowania walki.
Barbara Ciciora
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>