technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 78 x 111 cm
opis: Dzieło to jest jednym z pierwszych w Polsce obrazów historycznych, komponowanych nie dla upamiętnienia współczesnego faktu, ale przywołania przeszłości – bitwy pod Zborowem. Nie należała ona do tryumfalnych zwycięstw siedemnastowiecznej Rzeczypospolitej. Wojska króla Jana Kazimierza zostały zaskoczone przez zjednoczone siły kozacko-tatarskie. Po dwudniowych krwawych starciach zawarto ugodę korzystną dla Kozaków, ale niekorzystną dla Polski. Norblin – z pochodzenia Francuz, sprowadzony do Polski przez rodzinę Czartoryskich, uważany za ojca polskiego malarstwa rodzajowego, około 1780 roku na obrazie dla Stanisława Augusta Poniatowskiego ukazał statyczny pochód wojsk złożony z szeregu postaci zdążających w głąb sceny z rozległym krajobrazem. Króla wskazującego szablą kierunek ataku umieścił na pierwszym planie, w lewym dolnym krańcu płótna. Norblin chcąc pochlebić polskiemu królowi, przedstawił walki pod Zborowem w konwencji znanej mu z dworskiego malarstwa francuskiego, stosowanej w XVII wieku na dworze najsłynniejszego i najczęściej naśladowanego monarchy europejskiego, Ludwika XIV.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>
wymiary: 78 x 111 cm
opis: Dzieło to jest jednym z pierwszych w Polsce obrazów historycznych, komponowanych nie dla upamiętnienia współczesnego faktu, ale przywołania przeszłości – bitwy pod Zborowem. Nie należała ona do tryumfalnych zwycięstw siedemnastowiecznej Rzeczypospolitej. Wojska króla Jana Kazimierza zostały zaskoczone przez zjednoczone siły kozacko-tatarskie. Po dwudniowych krwawych starciach zawarto ugodę korzystną dla Kozaków, ale niekorzystną dla Polski. Norblin – z pochodzenia Francuz, sprowadzony do Polski przez rodzinę Czartoryskich, uważany za ojca polskiego malarstwa rodzajowego, około 1780 roku na obrazie dla Stanisława Augusta Poniatowskiego ukazał statyczny pochód wojsk złożony z szeregu postaci zdążających w głąb sceny z rozległym krajobrazem. Króla wskazującego szablą kierunek ataku umieścił na pierwszym planie, w lewym dolnym krańcu płótna. Norblin chcąc pochlebić polskiemu królowi, przedstawił walki pod Zborowem w konwencji znanej mu z dworskiego malarstwa francuskiego, stosowanej w XVII wieku na dworze najsłynniejszego i najczęściej naśladowanego monarchy europejskiego, Ludwika XIV.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Oświecenie >>>