Feliks Manggha Jasieński
Wacława Milewska, 2010
Feliks „Manggha” Jasieński (1861–1929) był wybitnym koneserem i kolekcjonerem dzieł sztuki, znawcą literatury, muzyki i publicystą. Swoją działalnością popularyzatorską, niekonwencjonalnymi poglądami, publikacjami, a przede wszystkim bogatym zbiorem grafiki japońskiej i zachodnioeuropejskiej oraz przedmiotów użytkowych z Bliskiego i Dalekiego Wschodu wywarł duży wpływ na kulturę artystyczną przełomu wieków XIX i XX. Feliks Jasieński był przy tym niezwykłą osobowością, jedną z najbarwniejszych postaci młodopolskiego Krakowa. Portretowali go najwybitniejsi artyści tego czasu, m.in. Olga Boznańska, Leon Wyczółkowski, Konstanty Laszczka, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jacek Malczewski i Wojciech Weiss. Niektóre wizerunki ukazują muzyczne zainteresowania i uzdolnienia „Mangghi”, w innych występuje w egzotycznych ubiorach należących do jego kolekcji lub prezentuje się jako miłośnik grafiki artystycznej, a karykatury przedrzeźniają jego pasję kolekcjonerską i słynne, niekonwencjonalne sposoby pozyskiwania dzieł. Jasieński chętnie nabywał też obrazy, w których malarze wykorzystywali artystyczne przedmioty z jego zbiorów – orientalne stroje, sepety, wazony, puzderka – służące jako rekwizyty do martwych natur lub scen figuralnych.
Całą kolekcję, liczącą ponad 15 tysięcy dzieł, Feliks „Manggha” Jasieński podarował w 1920 roku Muzeum Narodowemu w Krakowie.